—Jeg har nok hele tiden hatt et ønske om å lage musikk selv!
Avslutningen på årets festival blir en portrettkonsert med komponisten Anders Røshol, dette er en del av en ny satsning hvor vi ønsker å presentere nålevende musikkskapere for vårt publikum. Vi er veldig glade for å kunne vie denne første utgaven til nettopp hamarsingen Anders Røshol, som de siste årene har etablert seg som en viktig stemme i sin generasjon.
Han har samarbeidet med mange av Norges ledende ensembler og musikere innenfor samtidsmusikkfeltet, og hans musikk er også fremført langt utenfor Norges grenser, blant annet i Italia, USA, Frankrike og Japan. Røshol’s musikk har blitt nominert til Edvard-prisen 2022 og årets verk 2023 av Norsk komponistforening, sistnevnte for at musikken hans “evner å åpne en usedvanlig fantasirik verden for lytteren”.
Som en oppvarming til konserten slo vi av en prat med Anders om hva som inspirerer ham som komponist og hva vi kan forvente oss å høre under årets portrettkonsert.
—Med denne konserten vil jeg ha fokus på mine komposisjoner, men også på hvor jeg kommer fra og hva som har inspirert meg.
—Jeg har nok hele tiden hatt et ønske om å lage musikk selv. Helt siden jeg begynte å spille i band på ungdomsskolen har fokuset vært på å skrive egen musikk. Etter hvert ble jeg introdusert for moderne klassisk musikk og ble veldig fascinert av muligheten for å kunne skrive musikk for et helt orkester, og jobbe med store former i musikken.
—Fortell om årets portrettkonsert
—Med denne konserten vil jeg ha fokus på mine komposisjoner, men også på hvor jeg kommer fra og hva som har inspirert meg. I tillegg til musikk av meg, blir det musikk av den amerikanske komponisten Elliot Carter og den italienske komponisten Stefano Gervasoni. En rød tråd gjennom alle disse verkene er fokuset på det vokale. Dere skal blant annet få høre en urframføring av det nye verket «Silence of the Lilacs Fluttering», som jeg har skrevet for vokalsekstetten Nordic Voices. Verket er basert på tekster av den Argentinske dikteren Alejandra Pizarnik (1936-72)
—Hva er ditt forhold til å skrive musikk til tekst?
—Når jeg bruker en tekst som utgangspunkt for en komposisjon, er det gjerne sånn at jeg allerede har fått en del ideer, nettopp fordi denne teksten har satt i gang en kreativ prosess hos meg. En tekst behøver ikke å ha en fremtredende posisjon i den ferdige komposisjonen, den kan gjerne bare være en inngang til en klanglig verden, men man kan selvsagt bruke teksten aktivt ved at den synges av sangere i ensemblet. Jeg må si at det for meg er noe helt spesielt å kunne skrive for den menneskelige stemme, teksten blir på denne måten et ekstra «lag» i musikken.
—Kan du beskrive deg selv med tre ord?
—Nygjerrig, entusiastisk og…humoristisk? Kan jeg si det? Jeg prøver jo ha en humoristisk tilnærming til det meste! Jeg er egentlig ikke så glad i å måtte si positive ting om meg selv, spesielt i jobbintervjuer og slikt. Jeg tror jeg foretrekker at mennesker rundt meg selv kan erfare de positive egenskapene mine.
-Hvordan vil du beskrive musikken din?
—Jeg synes det vanskelig å snakke om min egen musikk på den måten. Jeg kan godt snakke om hvordan jeg har jobbet med den og hva som har vært mitt utgangspunkt, men jeg er opptatt av at lytteren skal få mulighet til å oppdage musikken uten å ha for mange føringer. Det er slik jeg liker å oppleve musikk selv, enten det er musikk, billedkunst eller en roman; det magiske oppstår først når mottakeren blir berørt av kunsten på den ene eller andre måten!
Årets portrettkonsert, med fokus på Anders Røshols musikalske virke, kan du oppleve i Kunstbanken søndag 16. juni kl 18.00.